Tuesday, January 8, 2013

Bau

aku duduk di dalam bilik menghadap pc. main tweet. gelak. dengar lagu di utube. goyang kepala. baca komen fesbuk. aku dekah.

tiba-tiba aku terhidu bau masakan. wangi. dari dapur. memang patut pun aku senang terhidu masakan sedap, bilik aku di atas dapur. pasti mak masak sesuatu yang enak. bisik hati. aku senyum, bangun lalu tinggalkan pc. tinggalkan komen di fesbuk. tinggalkan lagu di youtube. dan tinggalkan tweet di timeline.

semakin laju aku turun, semakin kuat bau wangi. usap-usap perut. 

"Mak masak apa?". Berdiri di ruang dapur. Tangan di perut. Senyum.


Gelap. Sunyi. Bunyi cengkerik.





Lupa. Itu cuma memori lama yang aku masih ingat dalam kepala. Mak...berehatlah di sana.


Berlalu ke bilik. Tangga aku pijak perlahan.

Masuk bilik. Kunci. Duduk depan pc. Sambung layan tweet, fesbuk dan youtube dengan pandangan yang kabur dan pipi mulai basah.


***********************************************************************************************************


:- lama dah tak buat kispen. rindu.


...

6 comments:

H Y D E said...

kisah benar, leezha?

hanaahmad said...

soalan sama seperti Hyde.

benaran?

Lee Zha said...

part terhidu bau masakan dari dalam bilik itu saja yg benar. hehehe. tengah lapar malam tadi. tetiba terniat nak sambung jadikan kispen, :D

H Y D E said...

fuh. mati mati percaya semua.

Ayu Ikhwani said...

Akak pun baru nak tany soklan yg same =D

Lee Zha said...

hyde : haha nampak real sgt ke?

ayu : keh3 tgh lapo kak..tetiba otak menerawang jauh dgn soalan IF..tu yg jadi kispen tu.