Friday, April 17, 2020

PKP

Dah nak masil sebulan tempoh PKP sejak Corona Virus menyerang dunia. Mula-mula aku pun rasa tak bahaya mana, sebab masa tu belum ada kes lagi kat Malaysia. Tapi bila dah makin kecoh orang mintak PM (masa ni Tun M belum letak jawatan lagi) untuk halang kemasukan pelancong dari China, aku mula risau lak bila hotel sebelah ada customer China. Mana tak nya, dorang beli barang masuk kedai lobby kat hotel aku since barang kat mini mart lobby dorang kurang banding barang kat kedai kitorang. Masa tu aku dah cuak dah. Gila tak cuak. Benda tu merebak dari udara kot. Sentuhan pun sama. Aku dah mula pakai mask masa tu, kebetulan hand sanitizer memang dah lama ada dalam beg just jarang pakai. Setiap kali lepas customers kluar dari kedai laju je aku pakai hand sanitizer. So, bila PM yang skang arahkan PKP 1, aku pun fikir yang hotel kitorang akan tutup operasi. Itu yang aku fikirlah, mimpiii jelah. Bos tak nak tutup hotel even kitorang dah mula stop online booking and bila orang call nak check in kitorang bagitau je tutup walhal wajib semua staff turun. Yang turun kerja tu aku tak kisah sangat tapi yang buat aku risau pasal gaji je. Tipulah kalau takde isu kan. So sebelum masuk bulan April, dah ada ura-ura kata kalau PKP sambung ke April, 15hb-30 April gaji ikut hari kedatangan je. So kalau 5 hari je datang kerja, 5 hari jelah gajinya. Gila. Aku memang single, takde komitmen kereta kecuali hutang PTPTN tu je, tapi still aku nak hulur duit untuk family. Kalau gaji half je celah mana plak aku nak bagi familykan? Allah ada. Itu je aku fikir. Start dari isu gaji tu the only thing yang aku fikir.. ' mana nak cari duit extra? Bisnes apa yang bagus time PKP ni?' Tak lama lepas tu Allah menjawab dengan pengumuman subsidi RM1200 untuk majikan bayar gaji pekerja. Alhamdulillah. Tak tau nak rasa apa dah tapi still jugak aku rasa nak earn extra income. Aku memang ada bisnes online sendiri tapi masa ni produk tak berapa jalan so aku tolong cousin aku COD produk dia. Aku amek upah Charge COD tu je. Kira lepaslah jugak minyak kereta mak aku kan..janji ada duit nak beli minyak keta since tuuuu je kenderaan aku turun naik kerja. Minggu depan dah puasa, memang sahlah sunyi sikit. Bukan sunyi sebab tak ada bazaar ramadhan. Ada kawan aku terasa bila aku happy pasal takda bazaar tahun ni. Aku happy bukan apa, sebab SETIAP TAHUN TIME RAMADHANLAH PEMBAZIRAN TERTINGGI DALAM MALAYSIA dan aku sampai tak boleh brain..setiap beberapa hari nak puasa mesti akan ada yang post 'kena makan banyak ni..esok/lusa dah puasa' Kau puasa 24jam seminggu tak leh makan ke? Bunyi macam tok leh makan. Dah lari maksud asal Ramadhan. Ramadhan bulan untuk kita menginsafkan diri pasal orang susah miskin yang tak ada makanan tapi orang kita berlumba carik makanan sampai terawikh tak pergi. Seolah-olah Ramadhan tu ialah bulan MAKANAN. Sedih tau. Dah ada je yang post 2-3 hari ni pasal 'ramadhan aku tak beerti kalau tak ada makanan itu ini itu ini...' Kat Palestin sana ramai anak-anak dah bertahun Ramadhan sunyi sepi mak ayah mati. Malulah tahap sedih kita. Jangan lari dari maksud sebenar Ramadhan. Aku memang akan runsing bila bulan puasa nak sampai dan abang adik aku ada kat rumah. Bukan sebab aku tak suka dorang ada, tapi aku pening tengok makanan basi campak ke tong sampah je nanti. And ya, aku tau kawan-kawan yang cari rezeki kat bazaar tak suka apa aku fikir but still, aku rasa bulan Ramadhan kali ni kiranya yang paling banyak ajar kita erti sebenar Ramadhan. Kita tak terkejar nak siapkan persiapan kuih raya. Kita tak terkejar ke bazaar Ramadhan. Kita tak terkejar nak masak macam-macam masakan bagai nak hidung 100 orang makan. Kita fokus ke puasa yang sebenarnya. Tipulah kalau kata tak sunyi sebab tak dapat terawikh..tak dengar orang baca al-quran gilir-gilir kat masjid..but give and take. Apa yang hilang Allah ganti yang lebih baik. Aku harap semua amal ibadah kita di angkat ke langit, semoga segala doa kita di aminkan oleh sekalian Malaikat dan semoga kita sentiasa dalam kasih sayang Allah. Aaammmiiiinnnnnnn..

No comments: