Thursday, January 17, 2013

Blackout

Liuk lentok warna jingga api lilin buat aku teringat sesuatu...



Tengah sedap tengok tv, tetiba blackout. Masing-masing diam. Masih terkejut. Statik. 20 saat kemudian mak mula ke dapur dengan bantuan cahaya handphone, nak cari lilin dalam laci. 

"Bil tak bayar ke apa?". Bisik hati. Macam biasa aku akan perlahan-lahan bukak pintu rumah dan jenguk ke luar. Cuma rumah aku dan rumah sebelah je yang bergelap. Lampu jalan, rumah depan semuanya masih terang benderang.

Abang yang tiba-tiba ada di belakang mula berjalan belakang aku. Tolak aku ke tepi sedikit. Sarung selipar. Pergi ke rumah sebelah. Sumber letrik. Terdengar sayup suara abang bercakap-cakap di luar rumah dengan orang rumah sebelah. 

Aku duduk di atas sofa. Dalam remang cahaya lilin, dapat lihat muka mak nampak tenang tapi dahi berkerut. Sambil dalam hati ada rasa malu. Malu kalau-kalau kawan sekolah ada lalu di depan rumah. Biasalah, malam-malam di kampung. Ada saja anak bujang yang lalu lalang dengan motor buang kebosanan.

Aku diam. Sampai bila keadaan macam ni? Hati aku resah tapi tak tau pada apa. Aku malu tapi tak tau pada apa. Segan. Semua ada. Menumpang. Menumpang ini bukan soal yang ringan-ringan mau di rasa. 

Waima menumpang letrik skalipun. Lampu berkelip-kelip. Letrik ada semula. Terdengar derap kaki abang depan pintu.

"Terlebih guna, tu yang fius hangus tadi".



Lampu berkelip-kelip. Letrik ada semula. Syukur Allah, rasa itu sudah berlalu dan hanya tinggal memori. Tapi rasa itu gamit kembali memori. Takut. Segan. Malu. Itu menjelma balik.



... 



No comments: