Tuesday, October 16, 2012

Gua dulu pun student bro..

2-3 hari ni aku asyik baca kat tweet kat fb soal sengkek lebih2 lagi dari student. aku faham sangatlah lagi2 kalau bukan datang dari famly orang kaya. sengkek ni memang dah sebati dengan hidup student. 

tak kisahlah ada pinjaman ptptn skalipun, sengkek ku memang akan ada. yelah duit pt dalam riban2 tu pun takat minggu 1st sem dah boleh habes. biasalah bila duduk dengan kawan2 tak sah kot kalau tak berjimba bagai. 

nak shopping - utk girls
blanja awek - utk laki

hah. 

aku tak terkecuali. kalau takat makan 2-3 hari makan biskut kering or kuaci tu memang dah sebatilah. kadang2 ada duit tapi save sebab takut tak cukup duit nak print assignment. pinjam duit kawan buat  print assignment memang benda yg paling aku anti. tapi kalau betol2 tak ada duit je baru aku pinjam tapi tu pun dgn kawan yg betul2 aku rapat.

tak ada duit bukan kes mak bapak tak kasi. tapi sendiri cari pasal. samada atm mogok dah miskin tak pun aku lambat mintak duit. Bapak aku plak jenis yg dah kerap pesan, bila duit dah tinggal rm10 je, call, kang dia bank in duit.

tapi aku plak..jenis yg malas nak call, bila duit dah tinggal sen2 baru aku call. tapi bila call tu mestilah bapak akan tanya ada duit lagi tak? sebab yelah..mana tau esok tak boleh nak bank in, lusa dia bank in kan ke kan. aku tipu. aku cakap ada walhal tak ada.

so takat makan kuaci or biskut kering (tu pun kalau ada) 2-3 hari tu aku dah rasa kaya dah. budak sebilik dgn aku je akan tau aku dah makan ke tak. bohong sunat dgn kawan2 konon nak makan megi kat bilik, bila kawan ajak makan kat cafe tu dah macam cakap "hai" semudah abc. 

tapi aku rasa macam lucu plak bila baca tweet dgn fb budak2 ngadu makan nasi sekali sehari. senyum je aku mampu. 

meh sini aku ajar tips nak nampak cool even kau sengkek nak mampos. 


kau duk mana bro?

malaysia dah tentunyakan?

slagi kau boleh hapdet tweet dan fb tu..cayalah cakap aku..kau still kaya. even sengkek. poket ada habuk.

adik2 kita kat dunia sebelah sana, dekat seminggu kadang2 tak makan bro. dah tu, rilek je pergi kutip besi bekas bom semata-mata nak hidup even dekat area periuk api. tu pun..dorang bukan kutip nak jual, kasi perut dorang kenyang...tak. nak beli makanan kasi alas perut mak, adik. umur baru brapa tahun? tahap budak skolah rendah bro.

lu? lu umur dah boleh jadi bapak orang, tak makan sehari, lepak pakai boxer bawah kipas dalam bilik hapdet tweet & fb merayu mengadu lapar, tak cukup makan, lu ingat lu paling malangkan?

jangan masa bulan puasa je lu duk tweet/fb 

"puasa ni mengingatkan kita macam mana rasa orang yg miskin tak dapat makan"..

der...skang lu lapar tapi lu tak duk bumi perang der. lu tak makan pun lu boleh minum air paip yg bersih. takat 2-3 hari lapar gua brani bet lah..takdanya lu terdesak sampai pergi turun hostel buat  biskut tanah.

cakaplah gua auta, korang tak percaya pergi google biskut tanah.

and...seriously not cool bro..not cool bila yg hapdet benda2 alah sedih tak makan ni ialah lelaki. well..mana lelaki melayu terakhir tu? mana??

jangan nak buat anak je baru nak beriya tunjuk dan gebang aku lelaki melayu terakhir bai..lau tahan lapar sehari dua pun..lu kecut. 

1 lagi. benda ni bila lu dah jadi mak bapak karang lu fahamlah.

lu ingat..bila lu call mak bapak lu..gitau lu tak ada duit..lu ingat dorang senang hati lebih2 lagi kalau lu anak orang susah? terutamanya mak lu. silap2 dia tak lalu makan, sambung pergi hutan carik sayur nak jual sebab nak bank in duit. ada plak yg pegi pinjam duit kat sedara mara. lu tak terfikir ke hal tu?

sebab tu..gua tipu mak bapak cakap ada duit walhal xda.

ingatlah, jangan nak manjakan diri lu sangat..lu rasa lu paling malang...tapi cer bukak google lu insafkan diri jap.

ingat. susah2 kita..Tuhan masih manjakan dengan negeri yg aman yg lu tak dengar bunyi bom & peluru hari2.




so..chill-lah. lu tak makan -> lu selim -> lu dapat awek. tak gitu? kahkahkah

...