Wednesday, September 19, 2012

Gadis Metropolitan ; Part 1

Harum. Hidu. Lepas perlahan nafas serentak dengan senyuman. Hot chocolate selalu buat aku bahagia. Dan kekasih dia..kek coklet seksi menggoda di atas piring comel warna kuning mustard.

"Babe, babe, kau dengar tak apa aku cakap ni??!".

Tersentak.

"Napa?", mata aku lurus hadap minah rambut merah depan aku. Ya, rambut merah.

"Tu...bukan tu..Faiz ke?". Jari comel Mira lurus ke tepi aku. Lurus. Dan serentak mata aku lurus jugak ikut jari dia. 

"Ha'a..Faiz..."

"Wey! Dia curang apa dengan kau???!! Tu tu..minah tu sapa?? Kemain mesra bagai! Jom!", Mira terus berdiri. 

"Nak gi mana plak?...kek coklet aku tak baham lagi ni...", mendongak. Dah kenapa minah ni garu-garu kepala?

"Ambik hak kaulah lembap! BF..".

"Ex..not BF Mira.."

"Dah tu? Yang hari tu kau cakap dia sayang kau lagi tu apa??? Eh kau bia betol Qie..yang kau tenang semacam ni kenapa???! Aku sentap bagai nak cekik-cekik je tengok kau..Ya Allah...sempat lagi pompuan ni makan..".

Senyum.

"Duduk dulu..aku cerita betul-betul kasi kau faham betul-betul. Ok?", tarik tangan Mira duduk balik.

"Dah tu? Dorang?...", jari Mira buat aku pun menoleh sekali lagi. Senyum.

"Abaikan..kek coklet ni terlalu rugi untuk aku abaikan demi seorang lelaki".

"Kau memang gila Qie..GILA!".

Aku sayang dia. Sapa dia? Faiz namanya. Ya, dia bekas kekasih aku. Aku ulang...BEKAS. Tapi kami still contact each other. Tak phone, dari YM. YM? YM lah tempat kitorang kenal. Tak cayakan? Orang selalu kata, hubungan dari internet ni takkan berhasil. Takkan kekal. Tu kata orang, bukan kata Allah.

Dari kawan, kitorang develop jadi lover. Hahaha cliche huh? Memang. Kitorang tak pernah jumpa tapi entah macam mana Faiz dengan berani tanya aku.."Nak jadi Gf Iz tak?". Mau aku tak terkejut masa tu. Aku terkejut sebab dia berani sangat sedangkan dia tak pernah jumpa aku dan ya...dia just kenal aku dari gambar yang aku kasi. 

Aku terima. Tapi ada benda yang buat aku runsing...segala identiti aku yang aku guna untuk kenal dia tu suma palsu..dari nama sampailah segala-gala tentang aku.

Betapa bangang tau tak?? Bila kau dah jujur tentang identiti kau kat YM, orang dengan kau chat tu menipu. Dah bila kau pun turut menipu sebab kau anggap tu salah satu trend dalam alam maya, orang tu jujur bagai nak mati! Aku bet, bukan aku sorang je pernah kena macam ni. Korang pun samakan?

Ok..aku ingat lagi, masa aku baru couple dengan Iz, masa tu era permulaan kejutan budaya dalam alam maya, gergasi Facebook. Wohoo..masa ni dari mak-mak, bapak-bapak, nenek-nenek ke datuk-datuk siap ada account. Aku pulak so lameee...masih belum ada account masa tu. Sebab kawan-kawan aku masih tak ada, tapi Iz ni advance..suma benda baru dia update and cuba. 

Well...dah namanya budak Engineering. Sebenarnya, aku study 1 Uni dengan Iz tapi lain-lain kampus. UiTM. Tapi aku cakap dekat Faiz..aku budak MSU. Sangat pandai menipu,kan? Oh, kalau korang tanya aku skang, percayalah, kalau aku tau Faiz akan turn out to be the most romantic BF in my life, aku takkan tipu dia dol!

Sampailah aku dah habis study, aku balik negeri asal aku sementara nak sambung degree. And aku still dengan Faiz waktu tu yang mana aku tipu aku cakap aku still kat area tak jauh dari dia. (-_______-)"

Malam tu, macam biasa kitorang YM. Entah napa, dia kasi aku emel dan password Facebook dia which is buat aku kekok nak selongkar barang orang even orang tu yang suruh. Dia kata ada benda nak tunjuk. So aku sign in, there you go, gambar aku terpampang kat wall Facebook dia siap komen-komen nakal kawan-kawan dia.

Oh my..kau tau perasaan aku masa tu? Happy at the same time berdosa ya amat! Hey, macam mana kau nak hadap dia and beritau yang kau tipu dia selama ni?? Ex-ex aku selama ni tak pernah letak aku di tahap macam dia buat. Sebenarnya, aku tak expect dia buat something sweet sebab dia memang tak romantik pun sebenarnya. Sebab aku memang bukan jenis yang romantik jugak so bila dia buat something yang unexpected, mau tak terkejut?

Masuk ke bulan ke-3, aku terus terang dengan Faiz, nama aku bukan Amy tapi Qiera. Kau tau apa jadi? Sah-sah dia kecewa bagai nak gila. Dia marah, ye dia marah dan aku diam. Yelah, dah aku buat salah, takkan aku nak lawankan? Tapi..aku JUST bagitau tentang nama aku je. Aku tak bagitau aku asal negeri mana, aku belajar mana...oh betapa bodohnya aku masa tu..

Aku bagitau sikit-sikit. Bodohkan? Kalau kau skalipun..mesti kau tanya kenapa tak terus terang skaligus? Kenapa perlu sikit-sikit? Aku rasa..aku takut dekat dia masa tu..aku takut bila dia marah..dia marah..memang gua lu main..hamek..

Entah macam mana, kitorang contact balik tapi as a friend jelah dan kat situ mulalah aku menyesal bagai nak gila..aku baru sedar..



Aku sayang dia gila-gila...



...

No comments: