Monday, October 17, 2011

Kawen :)


dalam umur aku yang dah cecah 23 tahun 2011 ni, dah banyak kawan2 yang dah kawen siap dah ada baby lagi..dan siap dah tunggu second baby pun ada tau!


tipu kalau rasa tak ada nak jadi suri pada seorang suami tapi aku fikir realistik. sebelum buat apa2, aku selalu tanya soalan KALAU pada diri. aku suka fikir benda yang belum terjadi. aku suka ambik soalan-soalan yang jadi kat pasangan yang sekeliling aku untuk aku tanya diri aku.

Sedia ke tak kau nak jadi seorang isteri?

Itu soalan paling utama. Paling utama.

Membesar dalam famly yang bercampur aduk dan bukan lala-land punya kisah, buatkan aku cepat fikir negatif banyak dari positif. Maksud aku, negatifnya lebih banyak dari positif bila bab2 kawen di usia yang masih muda ni kan. Tapi tu tak bermakna aku doakan semua kawan aku gagal dalam rumah tangga. Tak. Aku doakan dorang bahagia hingga akhir hayat.

Kalau ada kesempatan, bila kawan-kawan bagitau yang dorang dah merancang nak kawen dengan pasangan masing-masing. aku pun akan tanya soalan yang sama.

Kau dah sedia ke?

Sedia kat situ bukan takat jadi seorang isteri yang reti masak, jaga pakai suami, semualah tapi dari segi mental dan fizikal.

Perkahwinan bukan suatu perjudian, macam yang selalu orang skang slalu cakap. Tapi peperangan. Jihad!

Luaskan pemikiran. Bila dah kawen, tak bermakna hidup kau dan terhenti di situ dan bahagia sepanjang hayat. Macam dalam kartun barbie. Selangkah kau kawen, kau akan berperang sesuatu yang besar dari apa yang kau jangka.

Macam-macam dugaan akan kau tempuh. Bila dah kawen, kau akan terdedah dengan situasi orang dewasa. Dari situ kau dan kena fikir macam mana nak bahagia, macam mana nak jaga suami. Macam mana nak kekalkan hubungan. Macam mana nak kuat tempuh dugaan.

Semua masalah suami, kau pun kena fikir jugak.

Simpanan duit. Belanja rumah. Simpanan masa depan. Anak-anak. Sekolah. 

Itu kalau kau menetap rumah sewa. kalau masih tinggal dengan mak ayah/ mak ayah mertua? Kau ingat senang? Setiap mata akan lihat perilaku kau dan tak mustahil kau akan di judge macam-macam. kau ingat senang nak dapat title menantu kesayangan?

Satu perkara yang kena ingat wahai gadis2 comel, bila suami de masalah, itu normal. Kau sebagai isteri kena pastikan, macam mana berat skalipun masalah tu, kau ada untuk dia, dan dia ada untuk kau. Kalau tak boleh rasa sama2 masin manis pahit pedas, buat apa kawen yedak?? Nak seks semata ke? Ptfffff!



Perkahwinan bukan satu benda yang boleh buat main. Itu yang aku selalu tekankan pada kawan2. Bila kau dah kawen skalipun, tanggungjawab terhadap mak ayah masih ada, tak bermaksud syurga di telapak kaki suami, mak ayah kita abaikan.

Bertambah tanggungjawab!

Sebab tu, aku macam nak marah pun ada pada kawan-kawan yang mengeluh kawen muda. Tak ada lifelah. Tak ada masa untuk sendirilah. Tak jumpa kawan-kawan dah. Sunyi dan macam-macam lagi.

Syukur kalau dapat suami yang tak menghalang isteri keluar dengan kawan-kawan macam kawan aku yang sorang tu. Kebetulan suami dia pulak kerja sama dengan aku, so kalau aku nak ajak bini dia keluar, memang aku mintak izin suami dia dulu. At least, aku nak suami dia percaya aku, aku pun ada tanggungjawab jaga bini dia bila kami keluar sama.

Kalau suami yang tak faham? Macam mana? Sendiri fikirlah.

Aku terkilan sangat, bila aku tanya, masing-masing kata "Dah ready".

Memang masa awal perkahwinan kau nampak bahagia, kalau boleh sana sini kau nak tunjuk sampai buatkan aku yang belum kawin ni pun rasa nak kawin. Tapi fikirlah, hidup kita tak stop bila suami lafazkan akad nikah. kecuali kau meninggal lepas akad nikah, memang bahagia bawak sampai matilahkan? Just suami kau merana. Belum malam pertama bini dah gol. Hehe..

Skang ni, aku xtegur dan xlayan sorang kawan aku masa kat Uni. Sebab hal kahwin ni punya pasallah.

Last year, masa aku masih kerja kat satu company security ni, aku fly ke KL sebab ada meeting. dalam pada tu jugak kursuslah untuk jawatan2 macam aku. Aku amek kesempatan nak jumpa kawan2 rapat aku kat Uni di KL Sentral. KFC. Favret spot 2 orang dari dorang, sebab yang datang 3. Suppose 4, tapi sorang ada kelas masa tu.

Aku yang tengah sengkek tu, nak xnak terpaksa belanja dorang suma makan KFC, 2 dari 3 orang tu dah sindir2 mintak belanja. Nak tak nak, terpaksalahkan, walhal aku nak makan nasik kat foodcourt je, yelah, tekak kampung doe. Nak wat camna. Hidup sepanjang hayat kat bandar buat aku fedap gak kadang2 fast food ni.

Dah elok duduk makan, si D yang duduk depan aku ni terus cerita tiba2. Kononnya dia xlama lagi kawen. Mak dia ada call, ada mak cik satu kampung dia merisik. Anak mak cik tu pulak, pilot. Ok, aku dah lain macam.

Dia gebanglah macam-macam, konon diakan anak solehah, dengarlah cakap mak dia terima laki tu. Kira nak kawen cepat, xperlu tunggu dia habis degree. nanti just duduk rumah goyang kaki sebab laki bagi duit tiap-tiap bulan. Boleh terbang sana sini. Siap tunjuk cincin emas kat jari dia. dia kata, tu cincin 'tanda'.

Ok. Aku terus tak sedap hati. Aku bukan nak kutuk dia tak cantik, tapi, aku kenal taste Pilot macam mana, ala-ala model. Kawan aku ni sah2 bukan dalam kategori yang Pilot nak. Sedangkan kawan aku satu skolah yang kawen dengan Pilot tu pun memang tak macam kawan aku ni. Lebih2 lagi kawan aku tu stewardess. tapi tak pernah berlagak dengan boyfriend dia before dorang kawin.

Aku bukan menghina dalam hati masa tu. Tapi aku risau, manalah tau Pilot tu gay? Saja nak cover dia straight kat famly or orang kampung, then sebab tu kawen dengan kawan aku.  Itu yang aku fikir. Aku siap tenung cincin tu, aku berdebar. Ye, aku bukan gadis yang suka pakai barang kemas waima cincin, tapi, aku tak buta ok nak bezakan emas tulen dan bukan!

Aku tanya bertubi-tubi soalan. Aku siap nasihat dia, kerja dulu baru kawen. At least, bila ada kewangan sendiri, kita tak terlalu berharap duit laki. Lebih2 lagi kelaurga susah, takdelah degar isu kita kikis duit suami ye dak? Kawen sebab gila harta apa suma. Aku siap bagitau, bila dah kawen, laki bagi duit, kau simpan buat modal bukak bisnes, at least dengan duit bisnes tu kau boleh tolong mak ayah. Jangan lupakan dorang. Kau orang susah, dah sampai masa senangkan dorang.

Tak lupa aku nasihat, habiskan degree dulu, at least KALAU suami tinggalkan kita tak kira untuk apa sebab, kita ada backup masa depan, tak terkontang kanting nak besarkan anak-anak kalau masa tu dah ada anak.

And guess what?

Tengah aku nasihat bagai nak rak, dia boleh call kawan sekampung kat Kelantan dan borak-borak macam malas nak dengar aku membebel! Bullshit!!

Aku diam, pendam. Sampai kat hotel, aku terus nangis. Hey, ingat aku senang ke nak nangis? Aku kalau bukan sebab famly dan kawan2 yang aku sayang, jangan harap air mata aku nak keluar. Putus cinta pun aku tak nangis.

Aku nangis fikirkan nasib dia. Nangis sebab takut dia tak bahagia lepas kawen. Nangis sebab risau nasib mak ayah dia, walhal aku pernah jumpa dorang sekali je tu pun bersalam je. Sampai masa tu, exbf aku call tanya aku, perlu ke nangis sebab kawan nak kawen?

Entah. Aku tak ingat apa jawapan aku.

Dan beberapa bulan lepas kejadian tu, aku dapat tau kawan aku tu just buat drama. Kencing aku.

Sebab tu, sampai skang aku tak tegur dia even dah banyak kali dia mesej dan ym aku. Nak kata aku emo, katalah. Aku benci kawan yang kencing aku macam tu.

Aku anggap kahwin tu sesuatu yang besar dan serius. Bukan boleh gurau2 buat main. Nak gurau pun agak2lah kan..jangan sampai aku fikir dan rasa down sampai macam tu..siap fikir masa depan mak bapak dia bila kawen dengan orang kaya! Overkan aku?

Tapi itu prangai aku yang aku tak boleh nak kawal...kalau pasal kawan2, aku memang caring terlebih sangat. Aku tak bahagia tak apa, kawan2 bahagia dulu.

Kalau orang ingat, kahwin tu macam makan kacang panggang, aku akan salam tangan dia dan ucap tahniah.



...

2 comments:

HEROICzero said...

hehe emo .

tp seriously , setuju . paling utama , sedia . x sedia , memang tunggu masa je lah .

*umur2 mcm ni , lagi stress bila kawan2 invite pergi wedding diorg , atau kurang2 , upload pic bertunang .

cissss ~

Lee Zha said...

bukan tunggu masa, ready mental yang penting. :P