Tuesday, March 15, 2011

Mindset Orang KITA

kes curang


ahh..bini dia yang curang tu..gatai main an laki lain..


clise kan? tapi kenapa bila...


kes curang..

dorang cerai sebab laki dia ada pompuan lain...

 yeke?..ala tak pe..laki boleh kawin 4...asalkan mampu...



kalau benar seorang lelaki itu mampu memberi senyuman pada setiap isteri dan anak2..rasanya isu berebut laki takkan wujud..

tapi..mimpi ngeri masyarakat kita dari dulu sampai skang yang masih di takuk lama...

laki buat tak apa...pompuan buat jangan...syurga seorang isteri pada tapak kaki suami..

tapi...kalau laki sama2 naik setan..layak ke seorang wanita masih nak patuh? bercakap memang senang, kata orang. AKU! aku manusia yang tak perlu nak baca, gali maklumat tentang kisah rumah tangga. seribu 1 kisah rumah tangga dah aku tengok dari kecik sampai skang. cakap je masalah rumah tangga yang mana satu, 90 dari 100 rasanya aku dah tengok dengan mata sendiri.

mengeluarkan fatwa itu senang, tapi bila kau dalam kasut orang tu, kau tentu akan diam dan tunduk. malah mahu angkat muka pun kau takkan mampu. sebab masa tu baru kau tahu tinggi rendah langit Tuhan.

menulis dalam kotak emosi yang bercanda dalam diri bukan sesuatu yang baik. penulisan aku nampak kasar, tapi nak buat macam mana? aku mudah emosi bila orang pertikaikan sesuatu dan membuat fatwa bila benda itu dia tidak pernah alami sama sekali.

sakitnya..hanya yang pernah alami tahu...

Tuhan...mungkin ini yang membuat aku semakin mahu lari dari 'kahwin' itu sendiri...lebih banyak sakit yang aku lihat...tawa canda itu cuma sesaat yang hanya di gunakan untuk menutup seksa yang masih bersisa...

11 comments:

ghost writer said...

ada rasa yang tak dapat diterima sebenarnya dalam soal institusi yang semakin bobrok ini.apalagi kalau ia dibawa oleh pengaruh pemikiran yang macam kamu cakap 'cliche'..

dalam permasalahan begini memang terlalu mudah untuk menuding jari pada belah pihak mana pon asal saja di mata mereka itu sudah jelas..sedangkan di sebaliknya ia suatu yang langsung tidak betul..

hasr_zero said...

hehehehe....ye2..saye tau...
amarah dalam diri lebih menguasai dari akal fikiran..maaf :)

Kujie said...

Bab rumahtangga ni susahlah nak cerita walau dah 20 thn berkahwin..sebab tips dan petua itu ini begitu begini tu hanyalah manual dan pandai2 kita sendirilah nak ejas macam mana nak hidup bersama....yg penting kedua belah pihak, itu je

Dark Half said...

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

tapi, apa yg aku tengok, keadaan harini byk yg sebaliknya. banyak kes perempuan2 baik2 dianiaya suami yg jahat tapi ada juga kes suami baik yg dpt perempuan jalang.

aku pernah persoalkan sorang ustaz yg mengajar aku bab agama tentang ini

HEROICzero said...

entah. sekarang ni trend, menyalahkan lelaki.

mungkin sedar aku saja. heh.

**bagaimana kalau mahu kahwin 4, jika tidak 'curang' dulu, untuk kenal hati budi bakal isteri?

keh3x

L said...

ghost : mgkin bila kaum hawa dkatakan yg paling byk d neraka, lalu mindset terus menuding kaun hawa. tak gitu?

hasr : :P

kak kujie : sebab tu zha kalau ditny tentang benda cam ni, zha lbih suka bg pendpat dari 2 blah pihak. zha lom kawen lagi, jd tak layak nak kata lebih.

dark : baiknya hati manusia tu Allah je tahu. manusiakan pandai blakon. tp manusia lupa, Allah tu tau apa yang tersurat dan tersirat.

hero : pompuan takkan marah kalau pandai adil :)

Bijen M. said...

Alarh.
Laki ni nakal sikit.
Perempuan kenalah sabar sikit.
(Kata sorang pakcik kat aku)

Sebab tu kuasa talak hanya pada laki.
Kalau pompuan boleh jatuh talak, setiap saat ada penceraian.

MATAHARI said...

setuju kata bro bijen.


hm.

L said...

bro bijen : laki nakal nk pompuan sabar. lau pompuan nakal pesal laki hangin? laki memang diktator kan! :P

mata : pompuan makhluk yg hatinya rapuh, sik thn lasak, fragile, sb ya jg bait2. :)

HEROICzero said...

kebetulan saja aku Adil. =) =) =)

wee hoo!

L said...

hero : alhamdulillah. nak meminang ko blh? nenek aku dh lm single. :D