Monday, March 21, 2011

Hero Merong Abang Mat Salleh. Aww~

aku lom tengok gi Merong Mahawangsa, dan apa yang aku dengar, ada yang kata best ada yang kata tak.

padulik happa haku! best ke tak, ate teman tetap nak nengoknye.




tapi satu yang aku setuju tentang Merong ni even aku lom tengok. aku setuju an KRU bila Hero lam cite ni ialah Abang Mat Salleh tu dipilih. tak kisahlah orang ada yang bebel kata dia pelat2 cakap Melayu so tak sesuai langsung jadi hero.

oh well, akak2, nak suroh sape pegang watak Hero kalu bukan abang Mat Salleh tu? Retis (Artis) Mesia ada ke yang layak pegang watak tu?

sejujurnya, bagi aku belum ada lagi pelakon lelaki Mesia yang layak pegang watak cenggitu.


sokong sangat bangsa lain sampai bangsa sendiri terabai!


ehem2. setan2 pemikir kecik, lari jaoh2 dari aku. jangan semburkan virus pemikiran cetek kat aku. aku alergik.

tak payah hambek contoh filem la, amek contoh derama2 melayu yang ala2 melayu lama. zaman2 silat ialah senjata lelaki. ko tengok lakonan pelakon mesia melakonkan watak sebagai anak melayu lama macam mana? scene bersilat paling senang.

bukan nak kutuk, tapi kuda2 pun tak betol, macam mana ko boleh yakin dia belakon sebagai seorang yang handal bersilat?


kmon..blakon je kot..yang ko serius sangat pesal doe?


ohhh...so derama main2 la ek? so itu ke derama yang kau nak tunjuk kat orang luar tentang budaya ko? tak malu ke? orang luar pun de belajar silat, tapi lagi tau langkah silat kau sumbang. itu yang kau nak tunjuk konon kau menjunjung adat melayu? ptuihh!

bagi aku, filem Merong ni memandang serius setiap detail jalan cerita dari sekecil2 kuman. watak seorang Hero mestilah clise, tegap, gagah. tapi paling penting, sekali pandang, kau yakin dia seorang pahlawan yang gagah.

tapi pelakon Mesia ada yang macam tu ke? kalau ada, bagi contoh seorang kat aku. yang aku nampak dalam derama sekalipun, lebih kurang macam...."alah..kau purak2 belakon buat gaya silat sudah...jadi ada nampak bunga silat...."

nampak macam ambil senteng kan? tapi itu realiti belakang tabir sesuatu derama or filem melayu. aku tau. aku budak filem. tapi aku bet, budak yang lahir bukan belajar jurusan filem pun tak buta boleh nampakkan?

hayun tangan simpang siur, budak tadika pun boleh buat. bila nak berlakon bersilat, biar nampak meyakinkan barulah syiok tengok ye dak?

yang jelas, aku malas nak dengar sok sek sok sek kalu orang de bising2 sal KRU amek mat salleh. dan kalu yang membebel tu pelakon lelaki Mesia, 1 je aku nak nasihat.


bang...lakonan itu seni...itu itu pembelajaran...pembelajaran takkan abang dapat kalau tak menyelidik...lau dapat watak jadi pesilat...sila berlatih dulu silatnya boleh?...barulah nampak seorang pelakon yang intelligen... yang teliti..bukan takat turun shooting baru nak bersilat....sumbang langkahnya....


dan tolong..jangan pertikaikan kenapa KRU pilih Mat Salleh...kalau dah bangsa kita nak angkat cangkul pun payah...tak yahla mimpi rasa diri layak jadi Hero...



.: tulisan aku serabut ke? maaf...otak tengah serabut kalah sabut kelapa...:.



...

12 comments:

MATAHARI said...

aku rasa cerita merong ni dah ok. dalam nak memartabatkan filem Malaysia.

daripada menghasilkan karya komersial sahaja tanpa nilai2 estetika, hanya mengaut keuntungan sahaja.


ok, kamek terklaka bahasa lepeh ngan kitak. hehe.

HEROICzero said...

come on, take it easy. anggap saja ini titik mula ke arah filem yang lebih BAIK.

=)

L said...

mata : ya mksdnya bos, ukan org lepeh jak kompius asal usul kmk, tp ktk pn sm. hahaha

hero : yeahhh! ko da tgk ke?? aku lom. :D

MATAHARI said...

Kami daripada.....
Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
Kolej Matrikulasi Perlis
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
Sekolah Dato Abdul Razak
Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
TADIKA Kemas Taman Pelangi
TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
Ketua Pengawas
Ketua Pengawas Pusat sumber
Ketua Kelas
Penolong Kelas
AJK Kelas
Ahli Surau Sekolah (ASS)
dan
semua Pelajar – pelajar …………………....
MENYUKAI ENTRI anda!!!!
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´

L said...

mata : dah xda keja ka??? hahahah

MATAHARI said...

hehe.

apa tok;

cheqleezha.blogspot.com contains content from miribloggers.blogspot.com, a site known to distribute malware. Your computer might catch a virus if you visit this site.
Google has found malicious software may be installed onto your computer if you proceed. If you've visited this site in the past or you trust this site, it's possible that it has just recently been compromised by a hacker. You should not proceed, and perhaps try again tomorrow or go somewhere else.
We have already notified miribloggers.blogspot.com that we found malware on the site. For more about the problems found on miribloggers.blogspot.com, visit the Google Safe Browsing diagnostic page.

L said...

arghhhhhhhhhhhhhhhhh da buat...

Dark Half said...

2 org je ke tembuss? pehhh
aku lom tengok. tengok trailer mmg rasa teruja je tapi macam2 rebiu aku baca. cam komen2 aku yg lepas, ini permulaan utk sebuah filem m'sia bajet holiwood, tentu ada cacat celanya. yg pasti, KRU mencabar karyawan film tempatan yg lain utk hasilkan film berteknologi terkini

*film teknologi canggih x semestinya film terbaik

HEROICzero said...

saya dan segenap rakyat jelata serta
Presiden
Wakil Presiden
...Menteri Agama
Menteri Badan Usaha Milik Negara
.................................Me
nteri Pertahanan
Menteri Dalam Negeri
Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia
Menteri Kebudayaan dan kesenian
Menteri Kehutanan
Menteri sumber manusia
Menteri Kelautan dan Perikanan
Menteri Kesihatan
Menteri Kewangan
Menteri Komunikasi
Menteri Koperasi
Menteri Luar Negeri
Menteri Tenaga kerja
Menteri Pembangunan Daerah Desa
Menteri kebudayaan dan kesenian
Menteri Belia Dan Sukan
Menteri Pendidikan
Menteri Perdagangan
Menteri Ekonomi
Kepala Badan Perencanaan Pembangunan Nasional
Menteri Perhubungan
Menteri Perindustrian
Menteri Pertahanan
Menteri Pertanian
Menteri Perumahan Rakyat
Menteri Teknologi
Menteri sastera Negara
Menteri Sosial
Menteri Tenaga

pengetua
guru besar
cikgu kanan
cikgu hem
cikgu seni
cikgu sejarah
cikgu math
cikgu pjk
pembantu kerani
cleaner

mat dispet
mat pet
mat lima suku
mat rempit
mat belia

pemilik facebook
pekerja facebook

chef
tukang basuh pinggan
pelayan

Dokter
nurse
pesakit
pelawat pesakit
kerani hospital

Manager Hotel
Manager Restoran
Manager Sea food
Manager Supermarket

pekerja hotel
pekerja angkat barang hotel
ppembawak lori

encik abu
encik hassan
encik anuar
cik siti
cik joyah
cik minah

abg manan
abg mior
abg sepul

tok mudim
tok ketua
pak imam
bilal
ketua daerah
penjawat awam
penjawat swasta
kaki lepak
budak skola
budak skola perempuan
pekerja mydin pkerja the store

budak emall
budak skim cepat kaya
budak siber
kaki anta virus
kaki cilok cips poker org

orang gila
Pengemis
dan Seluruh Kampung
............
............
............

░░░░░░░░░░░░▄▄

░░░░░░░░░░░█░░█
░░░░░░░░░░░█░░█
░░░░░░░░░░█░░░█
░░░░░░░░░█░░░░█
...██████▄▄█░░░░░██████▄
▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░█
▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░███
▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░█
▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░███
▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░█
▓▓▓▓▓▓█████░░░░░░██
█████▀░░░░▀▀██████

Bijen M. said...

Eman Manan brader.
Dia macho bersilat.
Keh keh keh.
Dulu waktu aku aktif silat, ada perbincangan meja bulat pasal peranan silat dalam lakonan.
Kaitan orang yang pandai bersilat dalam dunia lakonan.
Contohnya P.Ramlee.
Contoh sekarang Eman Manan.
Eh banyak lagilah.

Bijen M. said...

Maksud aku lakonan yang mantop dan berkesan.

L said...

dark : xpyh tgk filem la, kdg2 derama pun aku malu doe...mak aii..aku yg jantina pompuan ni pun ley lawan kuda2 plakon2 laki tu kot. malu2..rasa mcm nak tanam kpla lam tanah tgk org sumbangkn silat.

hero : hahahaha xde keje len ke???

bijen : tol tu bro..tp aku lau hamek deg ni kg tamau dah amek silat gayong, sb..hehe...aku kan penakot bab2 benda2 halus ni..n sbg dak silat, ko fhm mksd aku kan? :D aku hamek tekwando je la..jnji tuk perisai sorg gadis. yeahh!