Tuesday, February 8, 2011

Mentaliti Yang Murah

hari ahad. sementara nak tunggu parents aku siap2 nak gi city fan (bukan nak tengok PM or Pak Taib Bini Baru, tapi semata-mata Jamal Abdillah kau! auuw!), aku layan room Sarawak 2. lam YM lah, mana lagi.

tengah lepak, muncul makhluk bernama Lipan. entah Lipan apa, aku ingat nama depan je.



- aku student Lim Kok Wing
- aku de laptop apple, RM5000
- aku pelik kenapa budak poli boleh kerja bank!
- sijil penting untuk kerja!
- paling2 rm500 aku habiskan untuk clubbing.
- korang apa tau..bukak FB, duduk depan pc! xda kerja. xda kelas!
- aku selalu ulang alik oversea.
- clubbing kat Las Vegas la syok!
- selalu aku dapat perempuan 2 orang layan.


aku tak tau lah makhluk ni orang mana. sebab dia campur2 guna bahasa Sarawak dan Melayu. aku bukan manusia yang 'BUTT+HURT' lau orang pergi clubbing. ahh..benda biasa je. tapi apa yang aku PANAS, boleh pulak dia 'dongak dagu'! siap kutuk2 budak poli.

walhal, dia jugak ngaku dulu dia budak poli tapi quit la konon. bullshit. aku budak Uni pun tak pernah nak kutuk mana2 institusi pelajaran sebab bagi aku lah, ko darjah 6 skalipun, kalau dah rezeki kau jadi pegawai bank, apa nak kisahkan?

bila aku dah angin, intonasi aku-kau yang aku memang guna kat mana2 je tukar jadi wa-lu-bai. memang kurang hajar aku rasa manusia tu. memang kurang hajar.

mentaliti orang skang ni aku pelik. buat maksiat bangga. siap tayang2 heboh2 kat orang.  macam kes baru2 ni, member aku bagitau kawan dia (awek) cuba jual minyak kat bf dia.

jual minyak macam biasa tergedik2 tak apa jugakkan tapi kalau dah kau ajak dia masok bilik siap ngaku kau tengah sangap, sial. mana malu? mana? agak2lahkan.

kalau tengah sangap sangat, tolong cari jantan yang sama2 sangap yang kau tak kenal langsung. ini tak, orang yang kau kenal, famly kenal suma kenal kau nak lepas sangap. badigol.


pelik. apa yang bangga sangat buat benda2 suma tu aku pun tak tau. diam2 sudah.


- eleh, korang ni ntah2 tak pernah pergi clubbing, cakap je pandai!
- bosan cakap dengan orang tak de kelas macam korang!


heh..kalaulah mamat tu kenal mak bapak aku, sure dia diam. mak bapak aku tak pernah pun nak larang kalau aku nak tido lam club skalipun. open-minded parents, yang keturunan fully orang bandar. so, kau nak clubbing smgu pun xpa, janji no drugs, no alcohols and no sexs.

tapi aku bukan tuyuk, sampai nak culture shock, angkat kain, angkat tudung, koyak rabak kain gi terkinja-kinja. aku ada otak dan malu. lagipun, aku rasa kalau aku tak pergi tempat2 macam tu pun, aku tak mati. so, wajib ke masok club? 





bila orang tengok aku lepak dengan kawan2 malam2, yang sumanya jantan dan aku sorang je minah, orang  cop aku liar, sosial. sampai kawan pompuan yang selalu dengan aku pun tanya aku salah satu nama club. dan sumpah, mak aku lagi tau nama club tu. aku tak tau, yang aku tau, aku tanya dia balik 'Apa tu?'.

bila tanya mak, "Eh..tu club lah..yang kat bla bla bla bla". ok. then kawan aku tak putus asa, g tanya geng2 aku yang dia cop macam budak nakal. hahaha...dengan muka blur member kamcing aku tanya balik "Apa tu?".

apa..kau ingat, kitorang selalu keluar malam, teguk botol cap apek apa? bila keluar malam, tahu club2 apa? maaf. kitorang just reti lepak minum teh ais je. lagipun dalam kamus kitorang, benda tu takda tertulis WAJIB MASOK CLUB BEFORE KAU MAMPOS. 

dunia skang ni memang amat2 pelik. yang jual pemikiran di kata teroris. yang jual arak di kata mulia. heh. babi pun tak macam tu. sungguh dia babi, dia tetap bertasbih pada Allah. kita? kau? aku?

sama2 ingatkan diri. jangan tasbih air kencing, terus nak hebah macam itu ibadah 1,000 tahun. gila.







..............................................................................................................................................

No comments: