Saturday, November 20, 2010

Cermin Diri Before Tuding Jari

ok. hari ni nak tak ada benda2 personel nak di bebelkan. sebab macam biasa, aku tak suka bawak semak kepala berhari-hari. biar habis di situ sahaje ye.

tapi berita yang aku baca pagi ni macam lawak sikit. tapi ada kebenarannya jugak. tapi macam bunyi bodoh pun ada jugak.

kisah remaja lelaki yang asmanya makin teruk lepas tengok akaun FB ex-girlnya penoh dengan laki. yang part paling best, mak budak laki tu ley lak nak salahkan FB. berita penoh, boleh tengok kat sini.

hahahaha..auntie2..salah kita sendiri kenapa nak salahkan orang lain?? sedar tak peranan auntie suppose tuk support anak tuk lupakan ex tuh! yang pi doq salahkan FB wat apa?

FB di cipta untuk menjadi salah satu rangkaian sosial yang setanding dengan Friendster, Myspace, Tagged  dan banyak lagi. FB tak pernah pun keluarkan kenyataan SEMUA MANUSIA DI BUMI WAJIB ADA FB.

kalau kenyataan tu keluar, memang patutlahkan kita salahkan. ini soal kehendak. kehendak budak laki tu sendiri menempah maut. bukan salah pencipta FB pun...

itulah contoh manusia zaman skang. suka tuding jari pada orang lain. salah sendiri? apa peranan yang mak budak tu buat masa anak dia macam tu?

dan kalaulah mak budak tu tak tau sal anak dia putus cinta, umoq dah 18 taon, ang xley pikiaq sendiri ka ceq oii?...buduh sakan la ang ni...

rasanya benda macam ni pun, kalau kita tengok betol2 dalam kehidupan sekeliling, dalam famly pun ada jugak. memang ada. siapa yang kata xdak tu...meh sini aku nak tanya...

"famly ko suma malaikat ker?".........

soklan tu bukan berniat nak kurang hajar..tapi bila aku kata FAMLY, bukan termaktub dalam lingkungan mak, ayah, adik-bradik...tapi SEMUA. atok, nenek, cucu, cicit,pak cik, mak cik, along, angah bla..bla..bla..

kalau jumpa manusia yang suka tuding jari ni, korang rasa nak buat apa??..

aku?

aku mungkin akan sound dia direct KALAU dia sound depan2 aku. then aku doa, bakal suami & anak2 aku, tak jadi macam dia. dah. habis.

nak menjaja crita pasal dia? malas aku. kang Allah bayar free kang. aku kutuk dia, ntah2 laki o anak aku nanti macam tu jugak. tak ke bayar cash je tu? xtunggu di akhirat pun.

so...pe lagi..

renung2kan...dan selamat beramal..... :D

5 comments:

Menusuk Hati said...

assalamualaikum ktk...sbr2..(smbil melihat2 gmbr gadis2 d laman fb sndr)

Lee Zha said...

waalaikumsalam... dh sbr da tok. :)

Ayu Ikhwani said...

Ahahahaaaa.. akak pun nak gelak bile bace.. especially last paragraph tu, cam hape je.. tak bunyi cam expert bercakap pun

Bijen M. said...

Yang pergi bercinta tu buat apa?
Orang tak suruh bercinta pun.
T_T

Lee Zha said...

kak ayu : taw xpe..hahaha. cinta pny pasal..taksub sgt tuh, tuh yg jd cenggitu.

bro bijeng : bcinta satu. yg pegi buat fb tu pesal? da sedar diri semput..xyah la wt fb. hehe..klakar la pulak... :))