Monday, September 27, 2010

Tolong Kawan Ada Had

ko ingat had laju je ada ke?? hahaha had dalam menolong pun ada jugak taw.

semalam aku berdondang sayang dengan member lam fb. member aku yang aku ta-penah-tau-identiti nih ngadu la pasal kawan dia kat aku. hahaha..terharu gila aku dia mintak pendapat aku. yela..aku an 3 gi orang kawan, kenal mamat ni lam dunia maya je. muka dia ke..nama penoh ke..suma kitorang tak tau. perahsia punya budak!

tu yang aku rasa terharu dia nak kongsi an aku. ok2. balik pada cerita. dia mintak pendapat aku macam mana nak handle member dia ni yang selalu pinjam duit kat dia. kira..masa susah je la ingat. masa senang, jangan harap. dia kenal kawan dia ni masa sama2 study la dulu. skang memang tak jumpa dah, sebab kawan si polan ni (aku gelar ko polan je la ek, lau sebut nama fb kang ko fofuler lak. hahaha) skang ada kat jb. yang di polan ni lak kat perak ke pahang. aku da konfius.

kalau nak di ikutkan, kawan si polan ni da kawen. keje kat spore. tapi selalu la sangat2 pinjam duit polan si member-ta-tau-identiti ni. bila nak pinjam, bukan main mesej macam apa...macam2 alasan drama la klua. sampai polan ni pun da macam kesian, dia bagi la pinjam. memang la jumlah yang dia pinjam tu tak banyak.

tapi..polan ni bengang sebab bila dah tolong, 1 mesej TERIMA KASIH pun takde. at least ko hargai la kan member ko da tolong, ni tak, hilang macam hantu je. tapi masa belum dapat..belum berhenti mesej tuh.

serius aku tak tau nak bagi ayat power yang bagos kat polan untuk settle benda macam ni. sebab aku pun face benda yang sama tapi situasi je lain. kawan aku takde la mintak tolong bab2 duit, tapi dia mintak tolong buat something la.

tapi yang tak best..jujur aku katakan, ayat dia mintak tolong macam arahan suruh aku buat kerja lak. tak tanya aku free ke tak..boleh ke tak..tension gak kadang2. sebab aku pun ada masa nak layan blues sorang2 dengar lagu sambil memekik lam bilik.

kadang2..benda yang dia mintak tolong tu..tak payah pun aku tolong sebenarnya. dia je malas nak buat. tapi aku ada cara la nak avoid. hahahaha..bia aku sorang je tau caranya. korang tak ley tau, kang terikut2. huhu.

bagi aku secara peribadi (gila skema!), manusia jenis macam kawan si polan dan kawan aku ni -MANJA. hidup ni, tak semua benda ko nak kena mintak tolong an orang babe! lam kubur kang ko sorang jugak. jadi pandai2 la ko belajar untuk hidup berdikari.

jangan asyik harap kawan untuk tolong ko tiap2 masa. ehh..dia hidup bukan untuk tolong ko 24 jam taw! dia ada kehidupan dia jugak..nak cabut uban kat rambut mak dia lagi..nak tolong bapak dia sapu halaman rumah lagi..ko? ada tolong dia masa dia betul2 susah??

aku tanya si polan soklan yang sama malam tadi. ada tak kawan ko tu tolong ko masa ko susah. ni jawapan dia...

"nop..sebab kalau aku susah, aku handle sorang2"

dan itu jugak aku. kalau aku susah..aku memang SUSAH nak bagitau orang even melibatkan sal duit muit ni. aku boleh hidup kalau tak ada untuk makan, tapi aku tak ley hidup lau xda duit untuk print assignment! nahahahaha..itu yang aku pegang masa study dulu. kawan2 yang cloz gila an aku kat U dulu tau la peel aku macam mana.

orang lain duit tinggal rm5 pun da nangis..aku rilek je. tapi aku glabah lau xda duit nak print assignment. penting.

jangan sebab korang tengok member korang rilek2 gelak2..wat keja bangang2..korang ingat dia tak ada masalah..jangan ingat hidup dia senang dari korang..ntah2 dia lagi banyak masalah dari korang. tapi dia tak nak tunjuk sebab TAK SUKA SUSAHKAN / TAK SUKA SEMAKKAN KEPALA ORANG LAIN DENGAN MASALAH DIA.


so..korang2 kat luar sana, kalau nak mintak tolong member..jangan la asyik bila da masalah je..trus ingat kawan ko tu sebab yakin dia akan tolong. bukan nak berkira babe..tapi..sampai bila kau nak hidup bergantung pada orang lain?..

No comments: