Wednesday, August 2, 2023

...

'kau dah berubah' aku hanya mampu senyum aku penah "mati" kawan, 2 kali. kali pertama waktu mak aku meninggal. kali kedua waktu bapak aku meninggal. jadi kau kira aku masih orang yang sama? takut dah bukan sesuatu yang ada pada diri aku. dulu apa orang cakap aku senyum dan iya. sekarang? tak. dengan lantang aku lawan. mungkin bila dah 2 kali mati, hanya ketakutan pada Allah yang tersisa. semua benda aku nak langgar. semua benda aku nak marah. semua benda aku nak amukkan. tapi itu pun kalau orang kacau akulah. sebab jarang sekali setiap kegilaan aku, datang dari aku sendiri kalau bukan orang yang 'sentuh' aku dulu. dunia kerja aku sekarang agak gila. gila sebab aku banyak belajar tentang realiti manusia. segalanya Tuhan telanjangkan. seolah-olah Allah nak aku sedar "inilah Manusia sebenar" gilanya manusia sekarang seperti kiamat takkan wujud. seperti perhitungan tidak wujud. bebas menyakiti demi kepuasan sendiri. dan aku masih dalam dunia yang cuba menelan satu demi satu dan caranya aku sengaja sibukkan diri dengan kerja. tenggelam dalam kesibukan. sentiasa mencari benda baru untuk aku hadap. cabaran baru. orang baru. pengalaman baru. aku penat. sungguh. sampai kadang demam. tapi aku puas. seakan-akan kesibukan tu terapi buat aku. sampai 1 tahap, aku rasa nak mengamuk bila ada orang cuba menghalang aku dari sengaja tambah kerja. sengaja mengundang kesibukan. sengaja sengaja dan sengaja. tapi.. apa yang orang tak nampak.. aku terpaksa sibuk. kalau tak.. aku boleh jadi gila.. 30 tahun menempel dengan orang tua 30 tahun kemana-mana bertiga 30 tahun hidup bawah bumbung yang sama kau rasa? 30 tahun segenap ceruk rumah akan ada memori 30 tahun segala ruang tanah akan ada memori 30 tahun segenap ruang memori penuh di setiap pusingan badan aku sampai membayangkan aku berdiri di hadapan hospital memohon pertolongan duduk di segala ruang sendiri, dulu bertiga kini seorang, peritnya Tuhan saja yang tahu aku tak kata aku kuat aku tak kata aku hebat aku tak kata aku kebal cuma aku terpaksa terpaksa melawan sebab aku sayang diri aku dan aku taknak tengok diri sendiri terlantar di atas katil menunggu doktor nurse menjenguk setiap waktu.. sebab menyusahkan orang benda yang paling aku tak suka membayangkan aku sakit dan menuntut bantuan orang pun aku dah tak ingin apatah lagi kalau jadi realiti..

No comments: