Monday, August 30, 2010

CSI vs BOSS

hari minggu aku habiskan ngan duk depan tv. hehe..sebab aku jarang tengok tv. kalau hari kerja, lepas kemas2 dapo aku lepak lam bilik, main game kat lappy, tros tido. bosan? MEMANG! so lepas jadi jakun ngadap Bread, Love and Dreams aku tengok cita len lak. Sape2 dak hantu cinta korea tau la cite BL&D tu tentang hape. Then aku rasa boring balik. tetiba aku TERtekan chanel 8tv. cita BOSS. jujur, aku tak tau cita tentang hape. penah bulan lepas aku tengok kejap, p aku ta paham pon! sebab masa aku tengok tu scene dalam dewan skolah an sorang ma cik kai kostum ayam duk atas pentas. so kali ni, sebab da terlalu boring, aku layan je...

 
oooooooooooo~~ ala2 CSI rupanya..aku memang ska kalau cita bab siasat menyiasat kes2 mati o misteri. kes2 macam jiran kawen lain, anak dara hujung kampung kawin ekpress aku ta hambek tau. ta menarik napsu aku nak siasat. then aku jadi jakun balik bila tengok cita ni. best SAHNGAT! tapi apa yang aku prasan, cita dia lagi best dari CSI! siyes! best. even skang ni aku da jarang tengok CSI (mungkin sebab aku lebih suka tengok tengok Kimora an Kim K buatkan aku tak tengok CSI da).


napa aku kata BOSS lebih menggoda dari CSI? sebab 1 je, tak clise~ . CSI ni, kalau korang prasan la kan, dia punya jalan crita sama ja. pembunuh akan di tangkap bila jumpa barang bukti yang TERcalit ke...TERlekat ke..kat baju pembunuh o what ever la. kira macam, barang bukti mesti ada TERjumpa kat apa2 barang yang menjadi milik pembunuh o yang di bunuh. suma sama...mesti ending dia macam tu jugak. tapi secara logik la kan, kalau lah,..kes pembunuhan semudah macam tu, comfirm kes2 pembunuhan yang berlaku kat Barat ley selesai 100%. ryte? so..ya..ianya just drama so tak de la unsur2 realistik di situ.  lebih kepada dramatik. nak lakukan produk.

apa yang aku nampak pada BOSS ni pulak, dorang macam..lebih kepada menggunakan psikologi. dalam penceritaan dia la. sebab bila fikir, manusia lam dunia ni macam2 ragam. mesti la macam2 peel kan? dan tak mustahil ada pembunuh yang boleh di kira sebagai "teliti" sebab hampir tak dapat di kesan apa yang dia buat. tapi CSI, aku tengok suma pembunuh dia lebih kurang macam...cuai, sebab tu bahan bukti dapat di jumpai pada dorang tanpa dorang sedar. 


berbalik pada BOSS, dia banyak main psiko. best la jugak, sebab dalam cita yang aku tengok semalam, polis2 tu tak cari bahan bukti terakhir, tapi dorang buat bahan bukti tu datang kat dorang. macam mana? psiko la babe. kira ketua polis (sorang awek tua) psiko budak skolah yang sebenarnya pembunuh tu. budak skolah ni pun aku respek, sebab watak dia memang berjaya. teliti, sinis, bijak dan sinis. tak clise macam watak pembunuh2 lam CSI (lagi satu perbandingan yang jelas ye puan2 tuan2).

jadi..aku rasa lepas ni aku da tak tengok CSI kot..aku tengok BOSS je..sebab bila tengok cita tuh, aku secara otomatik terbukak cikit kapla pemikiran aku lam kes2 pembunuhan ni. bukan bermaksud aku nak bunuh orang, tapi dari situ kita boleh blaja cara manusia berfikir. pada peminat CSI, tak caya ek cakap aku, ko g la search tenet tuh ha..tengok la sendiri camna garapan cita polis jepun an pastu ko cuba fikir balik apa aku taip. deal?



p/s: ohh ya..abg misai aku yg punya ye. ahaks~

No comments: