Wednesday, August 4, 2010

bisu

pernah tak korang tak becakap sepatah haram an sorang manusia yang korang jumpa hari2 lam masa hampir setahun? itu yang aku buat sekarang ni. bunyi macam tak logik je kan, tapi memang terjadi pun. aku da letih la nak cakap an dia. even 1 perkataan skalipun. aku tak bisu, tapi aku sengaja jadi bisu bla jalan depan dia. kenapa? sebab dia manusia paling pelik aku pernah jumpa. bila aku baik, borak2 dengan dia, dengar apa yang dia bebelkan, dia akan main kotor kat aku. macam mana? dia akan kutuk aku depan2 muka aku bila ada orang datang bertandang lepak ngan dia. tapi sejak dua menjak (betol ke ayat aku ni?) aku tak keluarkn sebutir ayat pun dari mulut bila berdepan dengan dia, dia tak kutuk aku pun! pelik ke tak pelik tu? padahal kadang2 ape yang dia kutuk tu tak betol pun! tapi biasala, orang kita ni kalau da dengar orang lain cerita, mau je caya membabi buta. babi pun tak buta macam tu. agak2 la, ingat aku takde perasaan apa?? benda ni bukan perkara baru aku alami. aku alami sejak aku kecik gi babe! huh, bayangkan, skang aku 22 tahun. tahun lepas aku last cakap an dia. part yang paling best pagi tadi. dia bising2 tanya aku pesal aku da tanak cakap an dia. aku macam biasa, jalan macam dia tak wujud depan aku. then dia siap cakap gi, kalau dia ada salah bagitau, jangan diam je. aku pun masih bebalkan telinga, bisukan mulut. tak lama pas tu aku dengar de orang sound aku ( macam la aku tak dengar kan) konon pesalla aku wat perangai an tak becakap an orang tu. siap kata lagi, macam mana orang tu tak bising lau bawak cakap pun, macam cakap an dinding sebab aku tak menjawab. haram aku nak becakap an dia. tak lama pas tu aku dengar lak dia masih membebel konon nak mintak maaf p last2 hentak krusi an barang atas meja lak. 


aikk??? macam tu ke cara nak mintak maaf?? ikhlas ke maaf ko tu?? kalau jadi pelakon, komfom dapat anugerah pelakon utama terbaik festival filem! belakon konon dia yang mangsa an aku ni la orang jahat. podah. kalau aku tak sabar mau aku sound dia tadi. tapi aku malas lak, kang tetiba dia gol depan aku macam mana?? tak ke naya? kalau korang kat tempat aku, korang tahan tak nak lepak an manusia macam tu yang tau nak mengumpat, mengutuk orang sepanjang zaman?? nampak je anak orang, kutuk. sok sek sok sek. lau suara tu pelan tak pe gak. ni orang yang ko umpat seberang jalan tu pun ley dengar! padahal, benda yang dia umpat tu, anak dia sendiri buat. tapi ada dia tau?? tak de..jangan harap. anak2 dia baik2 belaka, konon! aku pun da malas nak dengar orang sound2 aku supaya borak an dia even an sepatah ayat sekalipun. bosan babe. ko nasihat dia selautan laut borneo skalipun, tak de dia nak dengar. dia nangis2 depan ko (belakon lagi), last2 dia ungkit balik crita lama zaman jepon berperang. aduii..bosan aku. kalau orang nak cop aku kurang ajar, cop la pa pe pun. yang penting aku malas nak kotorkan mulut aku ni an sumpah seranah lau borak an dia. sebab hujuang pangkal pun, syurga aku bawah tapak kaki mak an bapak aku. so tak kisahla lau aku tak layan dia pun. de pahala lagi. telinga aku tak dengar nyanyian umpatan dia.

No comments: